Měření emisí je mnohem přísnější
Uvažujete o cestě do zahraničí a obáváte se, že Váš vůz nesplňuje všechny podmínky? Jestliže je Vaším cílem Rakousko nebo Německo, pak můžete mít pravdu.
Na dieselová auta jsou tu kladeny opravdu vysoké nároky v otázce emisních limitů
- Jestliže se zjistí, že Váš vůz nesplňuje přísné emisní limity, pak zaplatíte opravdu tučnou pokutu.
- Upozornit na sebe můžete i tím, že Vaše auto prostě více „kouří“.
K zachytávání mikročástic, které při provozu diesel vylučuje, slouží filtr pevných částic (DPF). Toto zařízení je povinnou součástí veškerých dieselových motorů od normy Euro 5. Každý majitel automobilu s dieselovým pohonem ví, že zejména krátké popojíždění po městě tomuto filtru významně zkracuje životnost. A výměna je finančně dost náročná. Proto to mnohdy majitelé aut řešili jednoduše – filtr prostě odstranili. Podle některých zdrojů jezdí u nás takto upravených aut až několik set tisíc.
- Vzhledem k tomu, že bez DPF se do ovzduší dostává velké množství rakovinotvorných látek, je to dost nezodpovědné.
- Proto se dopravní experti rozhodli bít na poplach a dosáhnout většího zpřísnění při měření emisí na STK.
Starší vozy mohou mít problém
Systém nového měření už není možné obejít pomocí drobného dárku nebo jiné pozornosti. Automobil bude vyfotografován a tím pádem bude zaručeno, že je skutečně zkontrolován. Přes diagnostickou zásuvku technik zjistí emisní stav Vašeho vozidla.
- Automobil se z volnoběhu vytočí na maximální otáčky.
- Sondy mezitím měří hodnoty kouřivosti, oxidu uhelnatého a dalších látek, které ovlivňují stav životního prostředí.
- Dříve se mohly hodnoty kouřivosti „upravit“ tím, že se plyn přidával pomalu.
- Dnešní systém vám tento způsob nedovolí.
Problém může nastat u starších motorů. Ty se díky mnohonásobnému vytáčení mohou dokonce poškodit. Na případné odškodnění ale nečekejte. STK nenese žádnou odpovědnost.