Zajímavosti

Měření emisí je mnohem přísnější

Uvažujete o cestě do zahraničí a obáváte se, že Váš vůz nesplňuje všechny podmínky? Jestliže je Vaším cílem Rakousko nebo Německo, pak můžete mít pravdu.

Na dieselová auta jsou tu kladeny opravdu vysoké nároky v otázce emisních limitů

  • Jestliže se zjistí, že Váš vůz nesplňuje přísné emisní limity, pak zaplatíte opravdu tučnou pokutu.
  • Upozornit na sebe můžete i tím, že Vaše auto prostě více „kouří“.

K zachytávání mikročástic, které při provozu diesel vylučuje, slouží filtr pevných částic (DPF). Toto zařízení je povinnou součástí veškerých dieselových motorů od normy Euro 5. Každý majitel automobilu s dieselovým pohonem ví, že zejména krátké popojíždění po městě tomuto filtru významně zkracuje životnost. A výměna je finančně dost náročná. Proto to mnohdy majitelé aut řešili jednoduše – filtr prostě odstranili. Podle některých zdrojů jezdí u nás takto upravených aut až několik set tisíc.

  • Vzhledem k tomu, že bez DPF se do ovzduší dostává velké množství rakovinotvorných látek, je to dost nezodpovědné.
  • Proto se dopravní experti rozhodli bít na poplach a dosáhnout většího zpřísnění při měření emisí na STK.

Starší vozy mohou mít problém

Systém nového měření už není možné obejít pomocí drobného dárku nebo jiné pozornosti. Automobil bude vyfotografován a tím pádem bude zaručeno, že je skutečně zkontrolován. Přes diagnostickou zásuvku technik zjistí emisní stav Vašeho vozidla.

  • Automobil se z volnoběhu vytočí na maximální otáčky.
  • Sondy mezitím měří hodnoty kouřivosti, oxidu uhelnatého a dalších látek, které ovlivňují stav životního prostředí.
  • Dříve se mohly hodnoty kouřivosti „upravit“ tím, že se plyn přidával pomalu.
  • Dnešní systém vám tento způsob nedovolí.

Problém může nastat u starších motorů. Ty se díky mnohonásobnému vytáčení mohou dokonce poškodit. Na případné odškodnění ale nečekejte. STK nenese žádnou odpovědnost.




realizace MIDEO realizace MIDEO