Zajímavosti

Neničte si filtr pevných částic! Rady pro prodloužení životnosti DPF

Filtry pevných částic se od roku 2003 montují do všech aut s dieselovým pohonem, a od roku 2018 se montují i do vozů na benzín. Složí k zachytávání prachu a rakovinotvorných částic a jejich následném spálení. Filtr pevných částic (DPF) je poměrně nákladná součástka, jejíž výměna citelně zasáhne rozpočet většiny domácností. Je proto pochopitelné, že se řidiči snaží, aby jim DPF vydržel v autě co nejdéle.

Co snižuje životnost filtru pevných částic

Bohužel, za velkou část potíží s DPF si mohou řidiči sami. Většina problémů s touto částí výfukového systému je totiž způsobena nedostatečnou údržbou, nesprávným užíváním automobilu nebo jinými poruchami motoru, které se projeví právě snížením životnosti DPF. Většině těchto potíží se však dá jednoduše předejít. Jaké jsou tedy nejčastější příčiny nízké životnosti DPF/FAP?

Nízká zátěž motoru.

Jednou z nejčastějších příčin snížené životnosti filtru pevných částic je nedostatečná zátěž motoru. Pokud jezdíte jen po městě, nedochází k procesu regenerace a vypalování filtru, který se tak pouze zanáší. Měli byste proto auto občas protáhnout po dálnici, aby se nastartoval proces regenerace filtru.

Používání nekvalitního oleje

Užíváni levného a nekvalitního maziva je další příčinou nízké životnosti filtrů. Dieselové motory vyžadují pro správnou funkci speciální typ olejů, který je samozřejmě dražší, ale neprodukuje tolik částeček, které ucpávají filtr.

Úniky oleje z turbodmychadla či motoru

Uniklý olej není pro DPF filtr nic příjemného, a může jej i poškodit. Pokud vlastníte starší automobil, u kterého mohou nastat poruchy turbodmychadla či únik oleje z motoru, nechte si auto pro jistotu zkontrolovat v servisu.

Nefunkční senzor odchylky tlaku

Snižovat životnost DPF mohou i poruchy na jeho měřicích čidlech. Senzor odchylky tlaku předává řídící jednotce vozu informace, které jsou nutné ke správnému načasování regenerace filtru. Pokud nehlásí, že je již plný, jednotka nespustí spalování a DPF se ucpe.

Vadné žhavicí svíčky nebo recirkulace výfukových plynů (EGR)

Pokud máte poškozené žhavicí svíčky, dostává se do motoru příliš bohatá směs, což filtru pevných částic rozhodně neprospívá, stejně tak jako nesprávně fungující recirkulace spalin.

Příliš vysoké množství vstřikovaného paliva

S výše zmíněnými problémy nadměrně bohaté směsi mohou souviset i závady či netěsnosti na vstřikovači paliva. Souvisí s tím i různé úpravy za účelem zvýšení výkonu. Pokud je směs příliš bohatá, nedochází k dokonalému spalování a motor produkuje příliš velké množství sazí, což se na životnosti DPF filtru negativně projeví.

Netěsný přívod vzduchu

Další velice častou příčinou zanášení filtru pevných částic je netěsný přívod vzduchu do motoru.

Vzduch, který jde do motoru, musí urazit poměrně dlouhou cestu přes turbo, intercooler, a spoustu spojů, ve kterých může dojít k netěsnosti a ztrátě tlaku. Tato ztráta tlaku způsobuje horší kvalitu spalování. Do motoru jde méně vzduchu než by podle měřicích čidel jít mělo, (jelikož se část vzduchu po cestě ztratí), což způsobuje příliš bohatou palivovou směs. Palivo se díky nižšímu obsahu vzduchu nespálí dokonale a vzniká velké množství sazí, které zanášejí filtr pevných částic. Netěsnosti mohou být jinak zcela nenápadné, ale pokud máte podezření, nechte si je v servisu zkontrolovat.