Zajímavosti

Filtry pevných částic z vozidla neodstraňujte

Filtr pevných částic, zkráceně DPF, zvaný také ve francouzských vozech FAP, je zařízení, které je povinnou součástí všech dieselových motorů od normy Euro 5. Toto zařízení slouží k zachytávání mikročástic, které vyletují z dieselových motorů, znečišťují ovzduší, a jsou zodpovědné za mnoho vážných onemocnění, včetně smrtelných druhů rakoviny.

Jak funguje filtr pevných částic DPF/FAP

Jedná se o kovový válec, který je uvnitř vyplněn keramickým tělesem, které obsahuje mikro kanálky, které filtrují výfukové plyny a zbavují je sazí, vzniklých z nedostatečného spálení nafty. Jelikož se saze uvnitř filtru hromadí, čas od času automatika vozu zavelí k takzvané regeneraci, pří které se saze z filtru vypálí, čímž se obnoví jeho funkce. I tak ovšem filtr nevydrží věčně a čas od času se potřeba jej vyměnit za nový, či jej nechat vyčistit ve specializované firmě. To ovšem není zadarmo a spolu se zvýšenou spotřebou, kterou vozy s DPF mají, vede to některé nezodpovědné majitele k tomu, aby DPF z vozu odstranili.

Vliv sazí z dieselových motorů na lidské zdraví

Dieselový motor při své činnosti vytváří mnoho nebezpečných chemických látek, které následně vypouští do ovzduší. Jde nejen o plynné látky, které jsou neutralizovány katalyzátorem, ale také o pevné mikročástice, saze, jejichž vliv na lidské zdraví je mnohem horší.

 

Dieselový motor vytváří saze o rozměrech pouhých 0,005 mm, které jsou tak malé, že se jich náš organismus nedokáže zbavit pomocí přirozených očistných procesů. Nelze je vykašlat, ani se jich jinak zbavit. Tyto částice se tak dlouhodobě usazují v našem těle a způsobují mnoho smrtelných nemocí včetně rakoviny. Zejména pro malé děti jde o zcela zásadní nebezpečí.

Toto téma skutečně nelze brát na lehkou váhu. Kvůli nebezpečí pro zdraví budoucích generací vyzvala Světová lékařská organizace WHO orgány EU, aby posuzovala odstranění filtru pevných částic z vozidla jako trestný čin.

Odstranit? Ne, vyčistit!

Filtr pevných částic je poměrně nákladná součástka, zakoupení nového filtru může u starších ojetin přesahovat zůstatkovou cenu vozu. Pro mnoho řidičů je tak koupě nového DPF filtru nepřijatelným zásahem do rodinného rozpočtu. Přesto však existuje levnější řešení. Pokud není filtr pevných částic fyzicky poškozený, lze jej ve specializovaném servisu vyčistit.  Čištění probíhá ekologicky šetrným způsobem a dokáže odstranit z DPF/FAP až 98 procent nečistot. Cena vyčištění DPF/FAP nepřesáhne několik tisíc korun, a prodlouží životnost filtru o desítky tisíc ujetých kilometrů.

Životnost filtru lze také velmi významným způsobem prodloužit. Nadměrné zanášení DPF je totiž ve většině případů způsobeno jinými závadami v palivovém a výfukovém systému.